راهنمای قوانین و مقررات خرید از چین

راهنمای قوانین و مقررات خرید از چین

خرید از چین و واردات کالا به ایران، یک کسب و کار جذاب و پرسود است. اما اینکار با چالش‌هایی نیز همراه است. کشور چین نیز مانند هر کشوری قوانین خاص خود را دارد که در صورت آشنا نبودن با آنها، می‌تواند باعث شکست تجارت ما شود.

در ادامه به برخی از قوانین و مقررات خرید از چین اشاره خواهیم کرد.

قوانین مربوط به مناطق آزاد تجاری چین

کشور چین 21 منطقه آزاد تجاری دارد که مشمول مزایای اقتصادی می‌شوند. قوانین و مقررات خرید از چین در این مناطق بسیار جذابتر از دیگر نقاط چین است. این مناطق عبارتند از:

  1. منطقه آزاد تجاری شانگهای
  2. منطقه آزاد تجاری گوانگدونگ
  3. منطقه آزاد تجاری تیانجین
  4. منطقه آزاد تجاری فوجیان
  5. منطقه ویژه اقتصادی چونگ کینگ
  6. منطقه آزاد تجاری سیچوان
  7. منطقه ویژه اقتصادی شانشی
  8. منطقه آزاد تجاری هنان
  9. منطقه آزاد تجاری ژجیانگ
  10. منطقه آزاد تجاری هوبی
  11. منطقه ویژه اقتصادی لیائونینگ
  12. بندر تجارت آزاد هاینان
  13. منطقه آزاد تجاری جیانگ سو
  14. منطقه آزاد تجاری شاندونگ
  15. منطقه آزاد تجاری هبی
  16. منطقه آزاد تجاری هیلونگجیانگ
  17. منطقه آزاد تجاری گوانگشی
  18. منطقه آزاد تجاری یوننان
  19. منطقه آزاد تجاری پکن
  20. منطقه آزاد تجاری آنهویی
  21. منطقه آزاد تجاری هونان

قوانین مربوط به مناطق آزاد تجاری چین

طبق قانون مناطق آزاد چین، در این مناطق ویژه انجام فعالیت‌های تولیدی، تجارت، انبارداری، صادرات و فعالیت آژانس‌های نمایشگاهی مجاز است.

ویژگی مناطق آزاد چین

  • در این مناطق تضمین شده که کالاها مشمول هزینه واردات، مجوز واردات و صادرات نمی‌شوند.
  • امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات و اسناد بین گمرکات و شرکت‌ها وجود دارد.
  • تبادل ارز خارجی مورد قبول می‌باشد.
  • امکان باز کردن حساب ارزی خارجی در این مناطق وجود دارد.

مناطق آزاد چین برای سرمایه‌گذاری نیز مزایای خوبی دارند. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت‌هایی که در فرآیند صادرات فعالیت می‌کنند، از اولین سال تا سال سود رسانی مشمول مالیات بر درآمد نمی‌شوند. مبلغ این مالیات 15 درصد است.
  • از سومین تا پنجمین سال فعالیت نیز تنها 50% مالیات بر درآمد دریافت می‌شود.
  • معاملاتی که در مناطق آزاد تجاری کشور چین انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

موارد زیر از حقوق گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت مالیات بر مصرف معاف هستند :

  • ماشین آلات، ابزار و تجهیزات، مصالح ساختمانی و تجهیزات اداری که جهت استفاده خود شرکت وارد کننده به چین وارد می‌شود.
  • مواد خام، قطعات قابل مونتاژ، سوخت، مواد بسته بندی
  • کالاهای تراتزیتی انبار شده
  • کالاهایی که از مواد خام ساخته شده‌اند، می‌توانند در بازار داخلی مناطق آزاد به فروش برسند. این کالاها مشمول حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند.
  • همه کالاهایی که مشمول مزایای مناطق آزاد می‌شوند، می‌توانند در انبارهای مناطق ویژه تجاری انبار شوند.

سیاست‌های مناطق ویژه شامل موارد زیر می‌شود:

  • ایجاد انگیزه‌های مالیاتی ویژه برای سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در مناطق ویژه اقتصادی چین
  • استقلال بیشتر برای تجارت بین المللی

قوانین گمرکی چین

بر اساس تعهدات کشور چین نسبت به سازمان تجارت جهانی، تعرفه واردات خود را از 11 درصد به 10.4 درصد کاهش داده است. علاوه بر این، کشور چین سیاست معافیت تعرفه‌ای را نیز در مورد تجهیزات و ماشین آلات وارداتی معین کرده است.

قوانین گمرکی چین

تعرفه‌های کشور چین معمولا با ارزش کالا محاسبه می‌شود. چین دارای سیاست‌های گمرکی خاصی در بخش واردات کالا است. کالاهایی که مشمول کاهش نرخ عوارض وارداتی می‌شوند، در دو بخش قرار می‌گیرند:

  • مواد خام طبیعی و کالاهای اولیه نظیر چرم ، الوار و خمیر کاغذ
  • تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته و ماشین آلاتی که فناوری بالایی دارند، قطعات، لوازم و…

نکات مهم در مورد قوانین گمرکی چین عبارتند از:

  • عوارض وارداتی، مالیات و هزینه‌های مربوط به بخش حمل و نقل، انبارداری و هزینه‌های عملیاتی بعد از انجام واردات دریافت می‌شوند.
  • مواد خام، قطعات و وسایل، لوازم و مواد بسته‌بندی که توسط شرکت‌های خارجی برای مونتاژ وارد چین می‌شوند از پرداخت عوارض واردات معاف هستند، ولی باید ظرف مدت مشخصی مونتاژ و به خارج از چین صادر شوند.
  • تعرفه گمرکی در چین بطور موقت بر روی واردات مواد خام فلزی (قلع، ورقه گالوانیزه فولادی، ورقه فولاد ضخیم، مواد خاص، مس تصفیه شده) مواد خام شیمیایی، مواد کشاورزی، ماشین آلات، قطعات و اعمال می‌شود.

قوانین واردات و صادرات چین

داشتن آگاهی از قوانین و مقررات خرید از چین در هر دو بخش واردات و صادرات می‌تواند به تجارت شما کمک کند. در ادامه به برخی از نکات مهم قوانین خروج و ورود کالا به چین اشاره می‌کنیم.

نکات مهم قوانین خروج کالا از چین

  • کشور چین هم مانند دیگر کشورهای جهان قانون کپی رایت را با قدرت اجرا می‌کند و کالاهایی که کپی شده برندهای شناخته شده باشد، اجازه خروج از گمرک چین را به هیچ مقصدی ندارند. درصورت کشف اینگونه محموله‌ها، توسط .پلیس گمرک چین ضبط میشوند.
  • با این حال اگر کالا اصلی باشد و از نمایندگی‌های مجاز برندهای معتبر تهیه شده باشد، می‌توان آن را صادر کرد. برای اینکار بیجک، اضهارنامه و همچنین تاییدیه کمپانی تولید کننده را دریافت کرده و به راحتی کالای خود را از چین به مقصد دلخواه خارج کنید.
  • در قوانین و مقررات خرید از چین، هر نوع کالایی که دارای باطری باشد به هیچ عنوان اجازه خروج به صورت حمل هوایی را ندارند و حتما باید بعد از طی مراحل قانونی، از روش دریایی صادر شوند.
  • پکینگ لیست و اظهارنامه ارائه شده به مقامات گمرک هنگام خروج کالا از چین باید با محموله صادراتی یکسان باشد و هرگونه مغایرت در آن و کالای صادراتی باعث توقیف محموله توسط گمرک میشود.
  • وسایل و آنتن‌های مخابراتی، پهپادها و دیگر کالاهای از این نوع، فقط با داشتن مجوزهای مربوطه اجازه خروج از چین را دارند.

نکات مهم قوانین ورود کالا به چین

در ادامه قوانین و مقررات خرید از چین، نگاهی به قوانین وارداتی خواهیم انداخت.

  • واردات هرگونه‌ مواد مخدر، قرص‌های مخدردار و روانگردان‌ها به کشور چین ممنوع است و جرم محسوب می‌شود. لازم است بدانید که این کشور مجازات‌های سنگینی برای موارد مربوط به مواد مخدر دارد!
  • در چین واردات کالاهای کشاورزی با تعرفه گمرکی ۳۰۰ درصدی انجام می‌شود! همین موضوع باعث شده تا واردات محصولات کشاورزی به چین مانند پسته، زعفران، انجیر، خرما، لیمو امانی و … به صرفه نباشد!
    معمولا واردات این اقلام را شرکت‌های ترخیص‌کننده کالا در هنگ کنک، تایوان، ویتنام و تایلند انجام می‌دهند و کار واردات آنها به چین توسط این شرکت‌ها و شخص خریدار انجام خواهد شد.
  • صنایع دستی مانند قالی، گلیم و همچنین لوازم لوکس مثل تابلو فرش و غیره هنگام ورود به چین اظهار می‌شوند و با تعرفه مناسب ترخیص خواهند شد.
  • واردات مواد نفتی پتروشیمی و مشتقات آن به چین بعد از اخذ مجوزهای لازم توسط خریدار از ارگان‌های مربوطه انجام می‌شود.

قوانین مالیاتی چین

از مهمترین قوانین و مقررات خرید از چین مربوط به مالیات است. دریافت مالیات یکی از اصلی‌ترین و مهمترین منابع درآمد دولت چین به شمار ‌می‌رود. توسعه و رشد اقتصادی چین به شدت مدیون قوانین و مقررات مربوط به مالیات این کشور است.

قوانین مالیاتی چین

تعرفه مالیات بر درآمد شرکت‌ها در چین ۱۵% است که بر اساس سود حاصله از تولید و عملکرد شرکت‌ها محاسبه می‌شود. شرکت‌هایی که با سرمایه خارجی در مناطق ویژه اقتصادی چین فعالیت می‌کنند از مالیات بر درآمد معاف هستند.

بر اساس سیستم مالیاتی چین، حدود ۲۶ نوع مختلف از مالیات در چین وجود داردکه می‌توان آنها را به هشت دسته مختلف تقسیم‌بندی کرد:

  • مالیات‌هایی که به کارخانه‌ها و بازرگانان تعلق می‌گیرد: این مالیات‌ها خود به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از: مالیات ارزش افزوده، مالیات مصرف و مالیات تجارت.
  • مالیات‌های حاصل از درآمد: این دسته خود شامل مالیات بر درآمد کلی، مالیات مربوط به شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی و مالیات درآمد شخصی می‌شود.
    این نوع مالیات‌ها از سود‌های به دست آمده توسط تولید‌کنندگان، فروشندگان یا درآمد‌های شخصی افراد دریافت می‌شود.
  • مالیات‌های منابع: این دسته شامل مالیات منابع و مصارف شهری و روستایی می‌شود. این مالیات‌ به بهره‌برداران منابع طبیعی کشور از جمله مصرف‌کنندگان شهری و روستایی تعلق می‌گیرد.
  • مالیات‌های مربوط به اهداف بخصوص: این نوع مالیات مربوط به تعمیر و ساخت شهر، مالیات اصناف کشتزار‌ها و مالیات کسب سود اتومبیل است.
  • مالیات دارایی: این نوع مالیات مربوط به خانه، مستغلات شهری و مالیات بر ارث می‌باشد.
  • مالیات رفتاری: این نوع شامل مالیات بر وسیله نقلیه، مالیات بر پلاک وسایل نقلیه، تمبر مالیاتی، مالیات بر سند و مالیات بر اوراق بهادار می‌شود.
  • مالیات مربوط به کشاورزی: این دسته عبارتند از مالیات مربوط به اشخاص و واحد‌هایی که از طریق دامپروری یا کشاورزی درآمد کسب می‌کنند.
  • دسته عوارض گمرکی: این نوع مالیات به کالا‌ها و موادی تعلق می‌گیرد که وارد کشور یا از طریق چین به یک کشور ثالث صادر می‌شود که شامل مالیات بر مصرف نیز می‌شوند.

قوانین ثبت شرکت در چین

در ادامه شرح قوانین و مقررات خرید از چین به موضوع ثبت شرکت در چین خواهیم پرداخت. به دلیل جذابیت اقتصاد در کشور چین و امکان صادرات محصولات به سراسر دنیا، از جمله فعالیت‌های مهم ثبت شرکت در این کشور است. ثبت شرکت در چین می‌تواند به شکل‌های مختلف انجام شود.

به عنوان یک سرمایه‌گذار خارجی برای شروع فعالیت تجاری در بازار چین چندین گزینه دارید:

  • تاسیس دفتر نمایندگی (Representative Office)

دفتر نمایندگی شرکت در چین از طرف شرکت مادر تاسیس شده که وظیفه مدیریت امور بین شرکت مادر و دفتر نمایندگی را دارد.

شرکت مادر خارجی باید حداقل ۲ سال سابقه فعالیت داشته باشد. توجه داشته باشید که دفاتر نمایندگی یک نهاد مجزای قانونی نیستند و نمی‌تواند هر فاکتوری را صادر کند و یا هر درآمدی را بدون پرداخت مالیات متعلق به خود بداند.

همه هزینه‌های دفتر نمایندگی باید توسط شرکت مادر تامین شود. با این حال دفتر نمایندگی می‌تواند حساب بانکی مجزا داشته باشد و نیروی محلی استخدام کند.

  • تأسیس شرکت مشترک (Joint venture Company)

شرکت مشترک دارای مسئولیت محدود است که توسط یک شرکت چینی و سرمایه‌گذار خارجی تاسیس می‌شود. در این نوع شرکت، شریک یا شرکای خارجی مالک بیش از ۲۵% از سهام شرکت هستند.

شرکت مشترک به معنی ادغام شرکت داخلی چینی و خارجی نیست، بلکه به منزله تاسیس یک شرکت جدید است که سهم هرکدام از طرفین بر اساس آورده آن محاسبه می‌شود.

  • تأسیس شرکت با مالکیت کاملا خارجی (Wholly Foreign-Owned Enterprise)

به شرکتی گفته می‌شود که مسئولیت محدود با سرمایه‌گذاران صد درصد خارجی دارد. این نوع شرکت برای کسانی که قصد فعالیت در یکی از زمینه‌های تولید، تجارت، خدمات مشاوره‌ای و مدیریتی، گسترش نرم‌افزار و سایر فعالیت‌های سودآور را دارند بسیار مناسب است.

شرکت‌های خارجی معمولا تمایل به تاسیس این نوع شرکت در چین دارند چون این نوع شرکت امکان این را می‌دهد که مالکیت ۱۰۰ درصد سهام به نام سهام‌داران خارجی باشد.

  • تاسیس شرکت بازرگانی با سرمایه خارجی (Foreign-Invested Commercial Enterprise)

سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند مستقیما مجوز صادرات و واردات را از چین دریافت کرده و شرکت‌های تاسیس کنند که صد درصد مالکیت خارجی داشته باشند و بتوانند در چین خرید و فروش کنند.

ایجاد شرکت‌های تجاری با سرمایه خارجی هزینه زیادی ندارد. سرمایه‌گذاران خارجی با تاسیس این نوع شرکت می‌توانند مراحل خرید، کنترل کیفیت کالا و صادرات آن را آسانتر کنند.

مزایای ثبت شرکت در چین

از جمله مزایای ثبت شرکت در چین عبارتند از:

  • امکان افتتاح حساب بانکی بین‌المللی
  • امکان اخذ اقامت چین از طریق ثبت شرکت در چین
  • افزایش اعتبار در فعالیت‌های تجاری بین المللی
  • حضور در بازار جهانی و توانایی تجارت در خارج از کشور

مشاوره در زمینه قوانین و مقررات خرید از چین

شرکت Irdelivery با نزدیک به دو دهه فعالیت تجاری در چین، آماده ارائه مشاوره در زمینه قوانین و مقررات خرید از چین به هموطنان گرامی می‌باشد.

رعایت قوانین و مقررات خرید از چین علاوه بر تسهیل روند تجارت، ریسک ضررهای پیش‌بینی نشده را کاهش خواهد داد.

شما می‌توانید کلیه مراحل خرید از چین، حمل و نقل بین المللی و امور گمرکی محموله‌های خود را به ما بسپارید تا با بهترین نرخ برای شما انجام دهیم.

اگر هر سوالی درباره قوانین و مقررات خرید از چین دارید می‌توانید مستقیما با ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند