چه نکاتی را در خرید از چین و واردات به ایران رعایت کنیم؟

چه نکاتی را در خرید از چین و واردات به ایران رعایت کنیم؟

قصد خرید از چین و واردات به ایران را دارید؟ فرقی ندارد از طریق حمل و نقل دریایی یا هوایی این کار را انجام دهید، نکاتی وجود دارد که اگر از آنها مطلع نباشید ضرر هنگفتی در انتظار شما است! ما این نکات را به شما خواهیم گفت.

در ادامه فهرست کاملی از مواردی که باید بررسی کنید را ذکر کردیم تا با نکات مهم تجارت بین دو کشور بیشتر آشنا شوید.

خرید از چین و واردات به ایران

خرید از چین و واردات به ایران یکی از پرسودترین تجارت‌های حال حاضر در کشور است. به دلیل رابطه دوستانه بین چین و ایران هر سال حجم زیادی از کالاهای مصرفی کشور از چین وارد می‌شود.

اگر به تازگی قصد ورود به عرصه واردات از چین را دارید، این نکات را رعایت کنید تا تجارت بی دردسری را داشته باشید!

  • هنگام واردات از چین، قوانین و مقررات را بررسی کنید!

هنگامی که قصد واردات یک محصول خاص را دارید، باید با قوانین آن آگاه باشید و درباره آن تحقیق کنید. این اولین شرط لازم برای واردات هر کالایی از چین است. با مراجعه به سایت‌های گمرک می‌توانید از آخرین اطلاعات مربوط به واردات کالاهای ممنوعه مطلع شوید.

علاوه بر این، باید از قوانین مربوط به استاندارد هر کالایی هم مطلع باشید. اکثر تامین‌کنندگان چینی هنگام تولید کالا اهمیتی به استانداردها نمی‌دهند. البته این موضوع در ایران کمتر از سایر نقاط دنیا مطرح است اما به هر حال بهتر است قبل از خرید از چین و واردات به ایران، استانداردهای داخلی کالای مورد نظر را چک کنید.

محصولاتی که در سایر نقاط جهان بر روی آنها حساس و مشمول مقررات بیشتری هستند اما در ایران راحتتر وارد می‌شوند عبارتند از: اسباب بازی و سایر محصولات برای کودکان، ظروف غذا و مواد غذایی، وسایل نقلیه و قطعات آنها، محصولات و قطعات الکتریکی و الکترونیکی، نورپردازی، منسوجات و کفش، مبلمان، مواد شیمیایی، محصولات آرایشی و بهداشتی، مصالح و مواد ساختمانی غیره.

شما می‌توانید اطلاعات مورد نظرتان در زمینه مقررات هر کالای وارداتی را از طریق اتاق‌های بازرگانی و گمرکات کشور پیدا کنید.

 

قوانین و مقررات واردات از چین

  • از تولیدکننده معتبر چینی خرید کنید!

این نکته به دلایل مختلف بسیار مهم است. ابتدا باید بدانید که واردکننده به طور کامل مسئول محصولاتی است که وارد می‌کند. مسئولیت هرگونه بی کیفیت بودن کالا یا عدم رعایت مقررات و گواهینامه‌ها و یا آسیب رسیدن به مصرف‌کننده، مستقیما بر دوش وارد کننده است و کسی تولید کننده چینی را مقصر نمی‌داند!

دوم، اگر تولید کننده شما معتبر نباشد و گواهینامه استاندارد جعلی یا کالای مشکل‌دار برای شما صادر کند، ممکن است محصولات شما در گمرک نگهداری شود. این مورد ممکن است اغلب در چین اتفاق بیافتد و برای شما دردسر‌های لجستیکی و هزینه‌های اضافی (از نظر انبارداری و تأخیر در واردات) به همراه خواهد داشت. در برخی مواقع مقامات بندری ممکن است حتی کالا را به کلی توقیف کنند و ورود آن‌ها را به کشور ممنوع کنند.

از این نظر، مهم است که به هر تامین‌کننده‌ای اعتماد نکنید. بهتر است بروید و شخصا با کارخانه و محصولات آن آشنا شوید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم یک متخصص که با قوانین و مشخصات استاندارد آشنایی دارد با خود همراه داشته باشید تا به شما کمک کند.

شما می‌توانید در این زمینه از نمایندگان مجرب شرکت Irdelivery در چین استفاده کنید.

  • هنگام واردات از چین، قرارداد فروش شرکتی امضا کنید

هنگامی که تمام گواهینامه‌های مورد نیاز محصول خود را به طور کامل بررسی کردید و یک تأمین‌کننده قابل اعتماد هم پیدا کردید، حتما یک قرارداد فروش تنظیم کنید که در آن همه جزئیات مشخص شده باشد.

نکاتی مانند مشخصات محصول و شرایط مرجوع و جبران خسارت در صورت عدم مطابقت کالای دریافتی با کالای درخواستی از جمله این موارد است.

این کار در آینده شما را از بسیاری از مشکلات نجات خواهد داد و این نکته‌ای است که اکثر واردکنندگان در مورد آن کوتاهی می‌کنند! هنگام خرید از چین و واردات به ایران باید جزئیات توافقتان را حتما مکتوب و ثبت کنید.

از نظر مشخصات محصول، باید سندی تهیه کنید که جزئیات کالا را به طور دقیق مشخص کند. شما باید این کار را به گونه‌ای انجام دهید که جایی برای دبه کردن فروشنده باقی نگذارد! مثلا اگر در مورد رنگ‌ها صحبت می‌کنید، کد رنگی را مشخص کنید یا اگر در مورد مواد تولید صحبت می‌کنید، تراکم، ترکیب و بافت آن را دقیق مشخص کنید.

هیچ جزئیاتی از محصول شما نباید گنگ و نامشخص باقی بماند. اگر از این کار غفلت کنید، تولیدکننده به انتخاب و سلیقه خود اینکار را انجام می‌دهد و بدیهی است که این کار را به روشی انجام می‌دهد که برای او مقرون به صرفه باشد. این امر باعث کاهش کیفیت در محصول نهایی می‌شود.

به همین دلیل، بهترین توصیه این است که هنگام خرید از چین و واردات به ایران، همه چیز را شفاف مشخص کنید: وزن، تغییرات قابل قبول در وزن، ابعاد، بسته‌بندی، رنگ، چاپ، مواد، بافت، مواد شیمیایی، برچسب زدن، آرم‌ها و سایر سفارشی‌سازی‌ها، موارد فنی و هر چیز دیگری که فکر می‌کنید را مشخص کنید.

هرچه دقیق‌تر باشید، در صورت بروز مشکل در آینده کمتر متحمل خسارت خواهید شد. همچنین لازم است جزئیات آماده‌سازی کالا‌های خود را در زمان آماده بودن برای حمل و نقل مشخص کنید! مثلا پالت‌سازی، نوع پالت، لمینیت، کمیت و کیفیت مقوا و غیره.

حمل و نقل از چین

 

  • شرایط حمل و نقل را از قبل مشخص و مکتوب کنید!

اینکوترم‌ها یک سری اصطلاحات تجاری بین‌المللی هستند که مسئولیت‌های مربوط به حمل و نقل بین‌المللی را بین خریدار و فروشنده برقرار می‌کند. اینکوترمز‌های متعددی وجود دارد که انتخاب هرکدام می‌تواند بر کل هزینه خرید از چین و واردات به ایران تاثیر بگذارد.

به همین دلیل، توصیه می‌شود که قبل از امضای نهایی قرارداد خود با طرف چینی، روش حمل و نقل بار خود را مشخص و در قرارداد مکتوب کنید. اگر مطمئن نیستید که کدام اینکوترم را انتخاب کنید، به صفحه خرید از چین مراجعه کنید یا با پشتیبانی ما در Irdelivery تماس بگیرید.

در خرید از چین و واردات به ایران، اکثر فروشندگان می‌خواهند حمل و نقل را تحت اینکوترمEXW  انجام دهند، زیرا بیشترین سود را برای آنها دارد! این اینکوترم حداکثر تعهدات را بر عهده خریدار و حداقل را بر عهده فروشنده می‌گذارد که فقط شامل آماده کردن کالا می‌شود!

ما توصیه می‌کنیم تحت اینکوترم FOB (تحویل رایگان در کشتی) با طرف چینی کار کنید. در این حالت، خریدار فقط مسئول رزرو بار است، اما این فروشنده است که باید کالا را در بندر مبدا آماده و در کشتی بارگیری کند.

از مزیت‌های این روش این است که فقط تامین‌کنندگان معتبر زیر بار آن می‌روند! تأمین‌کنندگان چینی که شرایط FOB Incoterm را می‌پذیرند یا پیشنهاد می‌کنند، معمولا از کیفیت بسیار بالاتری نسبت به کسانی که تحت EXW کار می‌کنند، برخوردار هستند.

FOB Incoterm را می‌توان به عنوان مدرکی در نظر گرفت که مطمئن شویم تامین‌کننده چینی که با آن کار می‌کنیم می‌داند دارد چه کاری انجام می‌دهد، تجربه صادرات دارد و معتبر است.

  • وسیله حمل و نقل بین‌المللی را درست انتخاب کنید

وقتی همه مراحل مربوط به کالا، تأمین‌کننده و قرارداد فروش شما حل شد و تاریخ تولید و تحویل مشخص شد، باید روند حمل و نقل بین‌المللی خود را برنامه‌ریزی کنید.

اولین چیزی که باید در مورد آن تصمیم بگیرید این است که آیا از حمل و نقل هوایی استفاده کنید یا دریایی (اگر قبلاً آن را از طریق قرارداد اینکوترم انتخاب نکرده‌اید).

هر کدام از روش‌های حمل و نقل بین المللی مزایا و معایب متفاوتی دارند که لازم است قبل از انتخاب با آنها آشنا شوید.

به عنوان مثال، اگر حمل و نقل دریایی را انتخاب کرده‌اید، اما تولید محصول شما به تأخیر افتاده است و نمی‌تواند در تاریخ معین شده قبلی به شما تحویل داده شود، مجبور هستید حمل و نقل خود را به FCA و حمل هوایی تغییر دهید.

اگر با EXW موافقت کرده‌اید و هنوز در مورد وسیله حمل و نقل تصمیم نگرفته‌اید، مهمترین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که آیا برای رسیدن محصولاتتان به بازار عجله دارید یا خیر! همچنین حجم و وزن کالا‌های شما هم مهم است.

حمل و نقل هوایی معمولاً زمانی انتخاب می‌شود حجم کالا کم باشد یا محصول شما قیمتی باشد، در غیر اینصورت مرسوم‌ترین روش خرید از چین و واردات به ایران از طریق دریا و کشتی است.

شرکت حمل و نقل بین‌المللی Irdelivery صفر تا صد بارگیری، انبارداری، حمل و نقل و ترخیص گمرکی را برای شما انجام می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

  • مدت زمان حمل و نقل را در نظر داشته باشید

یکی از عوامل مهمی که در روند خرید از چین و واردات به ایران می‌تواند برای تجارت شما سرنوشت‌ساز باشد، مدت زمان رسیدن محصولات به مقصد است.

زمان عامل تعیین‌کننده‌ای است و مشاوران ما همیشه توصیه می‌کنند که برای حمل و نقل از چین به ایران حداقل از سه ماه قبل برنامه‌ریزی کنید.

معمولا زمان تقریبی ترانزیت از چین به بنادر خلیج فارس بین ۲۸ تا ۳۵ روز است. این می‌تواند با توجه به بندر مبدا و مقصد متفاوت باشد.

اگر می‌خواهید گزینه‌ای را انتخاب کنید که بهترین نتیجه از نظر زمان و هزینه برای شما داشته باشد، باید مدیریت را خودتان به عهده بگیرید و حداقل چند هفته قبل از حرکت کشتی شرایط تخلیه، انبارداری و بازاریابی را انجام دهید.

در صورت همکاری با یک شرکت بازرگانی، انها کلیه هماهنگی‌های لازم را برای شما انجام می‌دهند و شما دیگر دغدغه اینگونه موارد را نخواهید داشت. شما به راحتی می‌توانید تمرکز خود را بر روی توزیع و پخش کالای خود برای فروش کنید.

خرید از چین و واردات به ایران

  • از لنج برای واردات به ایران استفاده کنید!

واردات با ته لنجی یکی از روش‌هایی است که بازرگانان برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل خود از آن استفاده می‌کنند! لنج‌ها از پرداخت بسیاری از هزینه‌های گمرکی معاف هستند، به همین دلیل بازرگانان ایرانی از این فرصت به نفع خود استفاده می‌کنند.

تاجرانی که قصد خرید از چین و واردات به ایران را دارند، مقصد کالاهای خود ار به جای ایران، دبی ثبت می‌کنند! کالاهای ارسالی پس از ورود به دبی تخلیه شده و دوباره در لنج بارگیری می‌شود و به سمت ایران حرکت می‌کنند.

شاید با خود بگویید که اینکار هزینه بیشتری خواهد داشت، اما اینطور نیست! از آنجا که بازرگانان از پرداخت مالیات و عوارض در دبی معاف هستند (به دلیل قوانین تجارت آزاد دبی) و از سمت دیگر، لنج‌ها هم از پرداخت هزینه‌های گمرکی در ایران معاف هستند، در نتیجه هزینه‌های نهایی به شکل قابل توجه‌ای کاسته می‌شود.

  • با یک شرکت بازرگانی معتبر همکاری کنید

ما تمام نکات مهمی که باید برای خرید از چین و واردات به ایران رعایت کنید را در یک مقاله توضیح دادیم، اما انجام دادن و رعایت این نکات در واقعیت و عمل بسیار پرچالش هستند!

عدم آگاهی از قوانین و یا نداشتن تجربه کافی در روند تجارت بین ایران و چین می‌تواند نتیجه عکس داده و باعث ضرر هنگفت شما شود.

یکی از راه‌های مرسوم برای راحتتر کردن روند خرید از چین و واردات به ایران، همکاری با یک شرکت بازرگانی معتبر است تا صفر تا صد کارها را برای شما انجام دهید!

شرکت Irdelivery با نزدیک به دو دهه تجربه تجارت با کشور چین و داشتن دفتر نمایندگی در این کشور، می‌تواند کلیه مراحل خرید، انبارداری، حمل و نقل، ترخیص و تحویل کالا در مقصد را برای شما انجام دهد.

شما می‌توانید برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید و اطلاعات بیشتر را کسب کنید. همچنین با ثبت مشخصات کالای مورد نظر خود و مقدار و حجم تجارت، هزینه را برای شما محاسبه می‌کنیم.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند